Naukowcy zaprezentowali wyniki swoich badań z użyciem nanopojazdu podczas 254. edycji National Meeting & Exposition organizowanej przez Amerykańskie Towarzystwo Chemiczne (American Chemical Society).
„Celem nadrzędnym tego przedsięwzięcia była promocja nanonauki wśród szerszej publiczności”, powiedział dr Eric Masson. „Musieliśmy zmierzyć się z wyzwaniem technicznym, jakim było sterowanie kilkoma nanopojazdami jednocześnie, z użyciem skaningowego mikroskopu tunelowego (STM). Dodatkowo, każdy z zespołów miał swój własny cel. Naszym było sprawdzenie, czy jesteśmy w stanie umieścić nietknięty zestaw supramolekularny na powierzchni i kontrolować jego ruch.”
Dr Masson wraz z dr Saw-Wai Hla wspólnie dowodzili zespołem z Uniwersytetu Ohio. Zaprojektowali i zbudowali największy pojazd, mierzący około 3,5 nanometrów długości. Pojazd, oficjalnie nazwany Bobcat Nanowagon, posiadał ramę z układu pseudorotaksanu o kształcie zbliżonym do litery H oraz cztery stosunkowo duże koła z cząsteczek kukurbiturylu. Ze względu na wielkość, został ironicznie okrzyknięty monster truckiem. Jednak w przeciwieństwie do zwykłych pojazdów, nie posiadał silnika. Żeby móc poruszać nanoautem, naukowcy użyli skaningowego mikroskopu tunelowego w laboratorium dr Hla.
„W pojeździe umieściliśmy dodatnie ładunki elektryczne”, wyjaśnił dr Hla. „Zatem wyposażenie igły mikroskopu STM w ładunek dodatni i skierowanie jej w stronę pojazdu powodowało efekt odpychania i pojazd zaczynał się poruszać. Przekonaliśmy się, że ten sposób jest niezwykle skuteczny.”
Rywalizacja, okrzyknięta pierwszym wyścigiem nanosamochodów, miała miejsce 28 kwietnia we Francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych w Tuluzie. Sześć zespołów z trzech kontynentów sterowało swoimi pojazdami wielkości molekuł. Ale z uwagi na to, że mikroskop STM w Tuluzie jest wyposażony w zaledwie cztery igły, a każda z nich może kontrolować tylko jeden nanopojazd, zespół z Ohio musiał pozostawić swój nanowóz w laboratorium dr Hla i sterować nim zdalnie z Tuluzy.
„Coś takiego miało miejsce po raz pierwszy”, powiedział dr Hla. „Wprawialiśmy w ruch pojazd wykonany w skali atomowej, będąc na drugim końcu świata.”
Nanopojazd zespołu Massona i Hla przemierzył 43 nanometry na torze wykonanym ze złota zanim utknął ze względu na wyjątkowo ciężki odcinek wyścigu oraz z powodu spadku przepływu energii na Środkowym Zachodzie USA. Mimo że nie ukończył wyścigu, dotarł o wiele dalej, niż pojazdy trzech innych zespołów, co pozwoliło zespołowi z USA zająć trzecie miejsce.
Według Massona i Hla, dzięki wyścigowi zespół z Ohio odkrył coś niezwykłego. W trakcie konstruowania nanopojazdu, molekuły tworzące jego podwozie zostały zawieszone między cząsteczkami wody. Następnie dodano molekuły tworzące koła i wodę odparowano. Około 70% uzyskanych w ten sposób struktur wyglądało jak dwukołowe elektryczne deskorolki, kilka z nich miało trzy koła i tylko około 10% uzyskanych struktur posiadało cztery koła. Naukowcy byli zaskoczeni odkryciem, że w niewielu przypadkach molekuły kół nie były z niczym połączone.
„To oznacza, że łatwiej przerwać wiązania kowalencyjne w podwoziu, niż wiązania niekowalencyjne pomiędzy podwoziem a kołami”, wyjaśnił Masson. „Jest to całkowicie sprzeczne z intuicyjnym rozumowaniem, ponieważ wiązania niekowalencyjne są słabsze od wiązań kowalencyjnych. To taka teoretyczna ciekawostka.”
Nie wiadomo w jaki sposób ta informacja ostatecznie wpłynie na maszyny molekularne w przyszłości, choć wielu naukowców przewiduje, że podobne maleńkie pojazdy mogłyby być używane w elektronice i nośnikach danych. Masson i Hla podkreślają, że badania wciąż są na wczesnym etapie. Przed ustaleniem sposobu wykorzystania podobnych urządzeń, naukowcy muszą zrozumieć sposób zachowania molekuł w skali atomowej.
„Nasze podekscytowanie dotyczy odkrywania na nowo zasad nauk podstawowych”, powiedział dr Hla. „To dopiero początek.”
Źródło artykułu:
Materiały: American Chemical Society.
American Chemical Society. „Tajemnice najmniejszych na świecie monster trucków.” ScienceDaily. ScienceDaily, 23 sierpnia 2017. <www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170823090933.htm>